Persiapan Hantaran Tunang Dan Macam - Macam Barang Hantaran Bertunang

Persiapan Hantaran Tunang Dan Macam - Macam Barang Hantaran Bertunang - Terimakasih sebelumnya telah membaca artikel persiapan hantaran tunang, Mengikut kebiasaan kita, bila pergi ke tempat tinggal orang tu harus bawa sedikit oleh-oleh kan, tak akan nak pergi dengan tangan kosong jer. Ni kan pulak nak pergi meminang anak dara orang, tak akan pergi lenggang jer... terkena bawa skit barang hantaran. Umumnya kebiasaan melayu, barang hantaran di beri mengikut bilangan yang ganjil serta barang dari pada pihak wanita sebaiknya lebih sikit dari pada pihak lelaki, misalnya 5-7, 7-9 serta 9-11. Namun untuk majlis pertunangan, umumnya orang akan pilih bilangan 5-7 (lelaki 5 dulang, wanita 7 dulang). Janganlah banyak begitu dulang sebab kahwin kelak nak terkena untuk lagi hantaran, jimat kos.
Baca Juga : Pengertian Nikah, Hukum, Dan Syaratnya
Persiapan Hantaran Tunang Dan Macam - Macam Barang Hantaran Bertunang
Persiapan Hantaran Tunang Dan Macam - Macam Barang Hantaran Bertunang
Agak-agaknya berapakah bajet yang dah ada untuk beli barang2 hantaran? Majlis bertunang, tidak perlulah beli beberapa barang hantaran yang sangat mahal. Cukup sebatas beli beberapa barang yang kita akan manfaat atau yang kita akan gunakan semasa majlis perkahwinan kelak. Untuk lelaki, mungkin saja RM1000 telah cukup untuk jadikan ‘modal’ pertunangan.

Sebelumnya pilih beberapa barang hantaran, anda kenalah mengambil sangka kebiasaan di negeri semasing. Kerana tiap-tiap negeri ada kebiasaan sendiri, bila di pantai timur, pihak wanita akan terima 2 type cincin iaitu cincin merisik serta bertunang bila kedua-dua majlis itu dipadukan sekali. Pada saat bila di negeri lain juga, cincin merisik mungkin saja tak perlu. Jadi, akan pengantin kenalah terlibat perbincangan dengan ibu bapa semasing terlebih dulu sebelumnya pilih beberapa barang hantaran, tidak gitu.

Persiapan Hantaran Tunang Dan Macam - Macam Barang Hantaran Bertunang :

1. Tarikh, saat serta tempat bertunang

Tarikh bertunang yang diambil dari kesepakatan 2 iris pihak adalah hari Sabtu. Ini kerana negeri Terengganu serta Selangor dua-dua cuti pada hari Sabtu. Hasil kesepakatan berbarengan pada akhirnya kami bertunang pada 14 September yang terlepas. Waktunya terlepas zohor dalam jam 2 petang dirumah.

Dah set tarikh janganlah lupa tempah homestay bajet untuk pihak lelaki bermalam bila berbeda negeri. Saya sewakan homestay berdekatan dengan tempat tinggal agar tidak ada permasalahan tersesat atau traffic jam time nak datang tunang. Yang homestay ini pihak lelaki la yang bayar.

2. Tempat bertunang (Pelamin/Katil) (RM300)

Tempat bertunang adalah di ruangan tamu tempat tinggal. hehe… Saya sewa pelamin untuk letak di ruangan tamu namun pelamin tunang saya ini terlihat agak grand sikit (based on comment kawan2). Silap saya tidak pernah nak survey jadi saya ambillah pakek paling berpatutan kat satu butik kahwin yang saya pernah pergi. Harga pelamin yang saya sewa RM300.
Pelamin tunang

3. Hantaran (Topik warna, jumlah dulang hantaran, type barang hantaran & gubahan sendiri) (RM250)

Ok, saya nak narasi tentang hantaran pulak. Hantaran ini anda bisa decide nak gubah sendiri atau tempah. Namun of course lagi jimat buat sendiri. Untuk hiasan hantaran dulang ini saya mintak tolong kakak ipar buatkan. Bajet yang saya untuk RM200 untuk semuanya hiasan hantaran +hantaran bunga rampai+hantaran sirih junjung.

Hantaran wanita (7 dulang)

  1. Kain gunakan untuk akad nikah (sponsor) 
  2. Kek tunang (sponsor) 
  3. Cincin tunang lelaki (sponsor) 
  4. Buah-buahan (sponsor) 
  5. Bunga rampai (within bajet hiasan hantaran RM200) 
  6. Tapak sirih/sirih junjung (within bajet hiasan hantaran RM200) 
  7. Belt jenama BUM+Kemeja+Kain Samping (beli belt harga dalam RM50++) 
  8. Hantaran perempuanHantaran perempuan

Hantaran lelaki (5 dulang)


  1. Kain gunakan untuk akad nikah
  2. Kek
  3. Sirih junjung
  4. Coklat serta biskut
  5. Cincin risik serta cincin tunang
  6. Hantaran lelakiHantaran lelaki

4. Pakaian bertunang (RM200)


Actually saya rencana nak gaji pakaian untuk tunang namun last sekali beli dress yang dah siap sebab lagi suka serta kos juga murah. Saya beli dress ni harga RM200 kat maju junction. Bila mencari bisa bisa harga lagi murah kat tempat lain namun sebab saya nak topik pakaian warna peach so saya beli je kat kedai tue meskipun saya rasa harga nya agak mahal. huhu…
Tunang saya datang jugak namun juicet gunakan pakaian baju umum je. Takde sewa atau beli pakaian ikut topik.

5. Tudung & Veil (RM75)

Tudung satin, saya beli semeter 1/2 bagian 45 harga RM14 and then gaji jahit buat shawl RM5. Veil beli 1 mtr. bagian 60 harga RM15 kat Jakel. Saya gaji jahit veil ni jadi half moon juga sama harga RM5. Bisa harga terjangkau sebab akan ipar saya kenal tukang jahit.

6. Make up (free)

Make up ni aslinya saya rencana nak make up sendiri serta sederhana je. Lagipun bapak tidak sukai anak2 dia make up tebal2. Satu hari sebelumnya tunang, kak ipar mintak tolong adik dia (part time mak andam) yang kebetulan balik kampung. Saya kemauan memanglah nak gaji dia namun apabila dah siap dia cakap tidak payah.. free je. Sebab dia juicet make up alami je serta tuturnya muka saya type suka nak make up.

7. Hand bouquet (RM14. 50)

Hand bouquet ini type bunga plastik yang saya beli harga RM14. 50 kat Kaison. Bila nak survey bunga cantik2 bisa la ke Kaison ye. hehe.. Namun kelak wedding saya rencana nak manfaat bunga ros hidup.

8. Jamuan makan majlis tunang (RM250)

Untuk jamuan makan ni emak serta saudara-mara masak sendiri je. Kami siapkan juadah nasi minyak, daging masak kurma, acar, sambal belacan, buah tembikai serta air sirap. Bajet beras mahal sikit sebab manfaat beras basmathi dalam 2 bungkus. Lalu daging dalam 7kg. Nasi minyak masak dalam 3 gantang. Saya untuk emak RM400 namun emak bagitahu biaya kasar jamuan tue dalam RM250.

9. Khemah & Kerusi (takde)

Saya takde gunakan khemah. Orang wanita juicet makan dalam tempat tinggal. Tetamu lelaki makan kat bawah dah sedia tertutup tidak butuh sewa khemah. Kerusi juga manfaat yang sedia terdapat beberapa kat tempat tinggal. Pinggan mangkok juga sama manfaat yang terdapat beberapa kat tempat tinggal je. hehe.. Kat tempat tinggal memanglah banyak pinggan mangkok, periuk besar untuk masak kenduri kendara.

10. Goodie Bag (takde)

Saya ini memanglah saya tidak siapkan bajet untuk goodie bag sebab mak bapak geram. Cakap baru tunang tidak butuh goodie bag. Kelak bajet tue bisa save untuk goodie bag time wedding je. hehe.
Namun bila berkemampuan anda buat goodie bag ye. Sangka berbagi rejeki yang lebih dengan tetamu yang datang. InsyaAllah karena seandainya tidak melebih2.

11. Jurugambar (takde)

Takde amik khidmat jurugambar untuk majlis tunang. Juicet abang serta saudara-mara yang ambillah gambar manfaat camera serta handphone. Lalu saya kumpul gambar tue taruh dalam satu album.

12. Jumlah hantaran serta mas kahwin

Jumlah hantaran serta mas kahwin ni terkena siap-siap discuss dengan pasangan agar suka bila jurucakap berdiscuss pasal jumlah hantaran time hari tunang kelak. Mas kahwin umumnya mengikut kandungan negeri pihak wanita. Seeloknya hantaran mengikut kekuatan pihak lelaki dapat siapkan.

13. Wakil Jurucakap pihak lelaki serta perempuan

Terkena tetapkan siap2 siapa yang akan jadi wakil sebagai jurucakap pihak lelaki serta wanita. Kebiasaanya orangtua yang dah memiliki pengalaman jadi wakil cakap2 ni. Jurucakap ni juga make sure korang dah pesan siap2 juicet discuss yang utama je sebab ada certain jurucakap bila tidak pesan habis semuanya di tanya & dijawab dengan cara memandai.
Baiknya pesan bila part diorang tidak sure juicet jawab ; “Biarlah kelak pihak pasangan pengantin discuss sesama diorang”.

14. Jumlah pihak keluarga lelaki yang akan datang

Tetapkan jumlah pihak keluarga lelaki mendatang agar tidak terutama hingga membazir atau terkurang hingga malu tetamu tidak cukup makan untuk persiapan jamuan makan.

Biaya kasar majlis tunang yang saya spend excluded yang disponsor adalah around RM1000. Anda serta pasangan bila pintar bajet bisa kurang dari tue lagi bila benar-benar nak save bajet. Apa yang bisa buat sendiri try buat sendiri dahulu (DIY) atau pinjam dengan sedara mara.
Baca Juga : Pengertian Nikah, Hukum, Dan Syaratnya

Ringkasan Checklist Pertunangan!!

  1. Tentukan tarikh, saat & tempat – pelamin atau bilik tidur (katil berhias). 
  2. Tetapkan jumlah hantaran lelaki serta wanita – Cth : 7 dulang (P) balas 5 dulang (L) (Yakinkan pihak wanita untuk kian lebih lelaki. Selalunya dalam bilangan no ganjil) 
  3. Pilihan Topik hantaran – Umum nya penentuan color yang lembut. eg. soft pink, soft yellow, white 
  4. Pilihan Gubahan sendiri/tempah -Buat sendiri (lagi jimat) 
  5. Pilihan Warna baju L/P – Tergantung pada tema 
  6. Tetapkan type barang hantaran – Cth : Wanita = 7 (listkan barang2 yang akan di beri) 
  7. Tetapkan type barang hantaran – Cth : Lelaki = 5 (listkan barang2 yang akan di beri) 
  8. Jumlah wang hantaran & mas kahwin 
  9. Cincin tunang & risik – 2 cincin (turut pilihan sendiri either nak untuk 2 sekali or nak untuk cincin tunang je juga bisa) 
  10. Pilihan Pelamin : Sesetengah orang mahukan mini pelamin, 1/2 orang cuma pakai katil yang dihias cantik. 
  11. Make up – Baiknya make up soft & alami. 
  12. Jurugambar 
  13. Siapkan bajet jamuan makan – Katering maupun masak sendiri 
  14. Tetapkan wakil pihak L/P sbg juruckp – Umumnya orangtua yang berpengalaman 
  15. Tetapkan jumlah keluarga dari pihak L yg akan turut dan – Cth : (L) -7 orang, (P) - 10 orang
Nah demikianlah artikel Persiapan Hantaran Tunang Dan Macam - Macam Barang Hantaran Bertunang semoga dapat membantu agan2 Terimakasih !

Postingan Populer